• alarm
    Szybka wysyłka
    zamówień
  • security
    Bezpieczeństwo
    transakcji
  • history
    Bezproblemowe zwroty
    produktów
  • directions_bike
    Wieloletnie
    doświadczenie

Lato to idealny czas dla miłośników jednośladów. Po rowery sięgają zarówno doświadczeni cykliści, jak i osoby jeżdżące sporadycznie, na rekreacyjne wycieczki - to zwłaszcza dla nich powstał ten artykuł. Oprócz czynności typowo serwisowych, o które należy zadbać przed wyjazdem, zwłaszcza jeśli rower długo stał, warto pamiętać również o nowym taryfikatorze mandatów, który został wprowadzony w Polsce z początkiem 2022 roku. Obejmuje on nie tylko kierowców samochodów, ale i rowerzystów (również osoby niepełnoletnie), a niektóre przewidziane kary sięgają nawet 2500 zł! O jakich zasadach należy pamiętać, zanim wsiądziemy na rower, by nie narażać się na przykre konsekwencje? Poniżej przytaczamy aktualne, obowiązujące zapisy.

Czym jest rower? W co musi zostać wyposażony?

rowerzysta

Przed przystąpieniem do omówienia najważniejszych zmian poznajmy ogólną definicję określającą rower miejski, crossowy czy trekkingowy. Odnosząc się zatem do zapisów ustawodawstwa, jest to „pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”. Co więcej, może on być również wyposażony w napęd elektryczny zasilany prądem, jednak nie wyższy niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W. Moc wyjściowa powinna się zmniejszać stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.



Każdy jednoślad powinien być wyposażony w:

  • z przodu-co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
  • z tyłu-chociaż w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz minimum w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
  • kierunkowskazy-tylko w przypadku kiedy konstrukcja jednośladu uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką;
  • przynajmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
  • w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Dodatkowo różnego rodzaju modele mogą posiadać światła odblaskowe umieszczone z przodu, na pedałach lub kołach (w tym przypadku należy wiedzieć, że każde z nich musi mieć przynajmniej po jednym odblasku). Trzeba także wiedzieć, że kask rowerowy nie zalicza się do podstawowego akcesorium, jednak podczas ewentualnego upadku chroni głowę, dlatego warto mieć go zawsze ze sobą. Ponadto, kamizelka odblaskowa zwiększy poczucie bezpieczeństwa i widoczność po zmierzchu. Podsumowując, przypomnijmy również o tym, że według prawa, każdy rowerzysta może poruszać się większością dróg publicznych z wyjątkiem tych ekspresowych, autostrad oraz jezdni wzdłuż, których prowadzą wyznaczone drogi lub pasy dla jednośladów.

Jaki mandat za brak karty rowerowej?

Gdy wiemy już, w co powinien zostać wyposażony każdy rower i gdzie możemy nim jeździć, przejdźmy do zagadnienia, które z początkiem roku wywołało dużą sensację w mediach, powodując konsternację wśród amatorów kolarstwa. Chodzi o nowe przepisy drogowe, a szczególnie o zapisy bezpośrednio odnoszące się do rowerzystów, którzy jeżdżą bez uprawnień. W tym miejscu warto przypomnieć, że karta rowerowa dalej obowiązuje i zgodnie z definicją uprawnia ona osoby w wieku od 10 do 18 lat do jazdy rowerem po drogach publicznych, strefach zamieszkania czy ruchu (gdy osiągniemy pełnoletniość, automatycznie nabywamy prawo do kierowania tego typu pojazdami, wtedy powinnyśmy pokazać np. dowód osobisty). Jeżeli podczas kontroli policjant stwierdzi brak dokumentu, zazwyczaj udziela jedynie słownego pouczenia, lecz w przypadku spowodowania zagrożenia może skierować sprawę do sądu rodzinnego. Zapisy te w dalszym ciągu obowiązują po 1 stycznia 2022 roku. Natomiast, wprowadzenie nowych kwot mandatów wywołało duże zamieszanie co do wysokości takiej kary. W przekazach medialnych czytamy, że zgodnie z nowym taryfikatorem grzywna za tego rodzaju wykroczenie to nawet 1500 zł! Nie jest to jednak prawdą, gdyż jak wyjaśniają funkcjonariusze Policji: „za poruszanie się pojazdem innym niż mechaniczny (do których zalicza się rower) po drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub ruchu, grozi 200 zł mandatu. Co ciekawe, w polskim prawie istnieje zapis, który zabrania karania mandatami osób poniżej 17 roku życia, zatem w najbardziej niekomfortowej sytuacji są osoby, które ukończyły 17 lat, ale brakuje im jeszcze trochę do pełnoletności (tutaj często wykorzystuje się regulacje dotyczące nałożenia kary na opiekunów, lecz warto zaznaczyć, że te normy prawne nie są do końca jednoznaczne i często zdarza się, że dopiero sądy rozstrzygają spory).

Surowe kary dla nieodpowiedzialnych rowerzystów

Kolejną kwestią, którą przy okazji wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów należy wyjaśnić, są zapisy bezpośrednio uderzające w nierozsądnych cyklistów, szczególnie tych wsiadających po wypiciu alkoholu. Tutaj, przepisy jasno mówią, że wejście na rower z wynikiem między 0,2 a 0,5 promila w wydychanym powietrzu wiąże się z mandatem w wysokości 1000 złotych, natomiast powyżej 0,5 promila będzie karane mandatem nie niższym niż 2500 zł. Jeżeli podczas kontroli policjant stwierdzi, że zatrzymana osoba doprowadziła do niebezpieczeństwa w ruchu lądowym, może skierować taką sprawę do sądu, gdzie kara za to wykroczenie wynosi nawet 30 tysięcy złotych. W konsekwencji nieostrożny amator kolarstwa może także dostać zakaz jazdy na rowerze czy hulajnodze elektrycznej. W nowym taryfikatorze pojawił się także kara grzywny w wysokości 500 zł – taki mandat może otrzymać osoba, która swoim jednośladem przewozi osobę nietrzeźwą. Natomiast podróż z inną osobą jest legalna jedynie w przypadku tandemu lub, gdy pojazd posiada odpowiednio przystosowany fotelik rowerowy.

zmiany w przepisach

Jakie są inne zmiany w przepisach dla rowerzystów?

Obowiązek ustępowania pieszym przy pasach to jeden z bardziej komentowanych przepisów – dotyczy także kierujących jednośladami. Za nieprzestrzeganie tych zasad grozi kara od 50 do 500 zł. Podobne następstwa grożą za wyprzedzenie lub ominięcie innego pojazdu zatrzymującego się przed przejściem w celu przepuszczenia pieszego. Co więcej, nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu na ścieżce bez wydzielonego pasa dla rowerów może skończyć się mandatem w kwocie 300 zł.

W kwestii jazdy po chodniku niewiele się zmieniło, a wykroczenie to jest karane mandatem w przedziale 50-100 zł. Pamiętajmy, że istnieją jednak regulacje pozwalające poruszać się w tym miejscu:

  • opieka nad dzieckiem do 10. roku życia, które porusza się na własnym rowerku;
  • jeżeli nie ma pasa rowerowego ani żadnej innej części drogi dedykowanej rowerom, a auta mogą poruszać się z prędkością powyżej 50 km/h, ale chodnik ma co najmniej 2 m szerokości;
  • podczas niekorzystnych warunków drogowych.

Ostatnia zmiana w przepisach, którą warto poruszyć to karanie cyklistów grzywną w wysokości 500 zł za korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki w ręku. Pomimo tego, że przepis został sformułowany dość niefortunnie, ponieważ współczesne smartfony pełnią wiele innych funkcji (często są sparowane z licznikami rowerowymi, pomagają w monitorowaniu wyników, nawigują etc.) zawsze zachowujmy szczególną ostrożność, a w razie potrzeby zatrzymajmy się i w bezpiecznych warunkach kontynuujemy rozmowę.

Wprowadzony nowy taryfikator mandatów jasno określa, w których przypadkach uczestnicy ruchu drogowego, będą karani za nieprzestrzeganie przepisów. Niezależnie od wprowadzonych regulacji, należy pamiętać, że podczas każdej przejażdżki rowerowej należy poruszać się w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Produkty warte polecenia: